KATA NAMA AM DAN
KATA KHAS
Kata nama
terbahagi kepada dua iaitu :
1.Kata Nama Am
2. Kata Nama Khas
Kata Nama Am
Kata Nama Am ialah
kata nama yang digunakan untuk menyebut manusia ,haiwan ,benda
,tempat,tumbuh-tumbuhan dan sebagainya .Contohnya :
manusia
|
bapa, guru , doktor
|
haiwan
|
burung ,arnab, lembu
|
benda
|
almari ,pisau ,kereta
|
tempat
|
bilik darjah ,sungai, jalan
raya
|
tumbuh-tumbuhan
|
bunga , sawi ,pokok
|
Kata Nama Khas
Kata Nama Khas
ialah kata nama yang digunakan untuk menyebut
manusia ,haiwan ,benda, tempat dan sebagainya secara khusus .Contohnya
manusia
|
Irfan , Puan Lim , Doktor
Ramu
|
haiwan
|
Si Tompok (kucing), Si
Jalak (ayam) , Pak Belang (harimau)
|
benda
|
Proton Waja(kereta) ,Nokia
(jenama telefon) ,pilot(pen)
|
tempat
|
Johor (negeri) ,Malaysia
(Negara) Jalan Setia (nama jalan)
|
judul
|
Berita Harian
(akhbar),Senjakala (novel), Kertas Model UPSR (buku)
|
·
Kata
nama am ditulis dengan huruf kecil kecuali pada awal ayat.
·
Huruf
pertama pada kata nama khas ditulis dengan huruf besar.
KATA
GANTI NAMA DIRI
Kata Ganti Nama
terbahagi kepada tiga :
1)
Kata Ganti Nama Diri Pertama
|
Penggunaan
|
aku
|
Apabila
bercakap dengan kawan yang rapat atau Tuhan
|
saya
|
Apabila bercakap
dengan seseorang yang baru dikenali
|
hamba
|
Digunakan oleh
rakyat biasa ketika menghadap raja atau sultan
|
patik
|
Digunakan oleh
pembesar-pembesar atau orang-orang kenamaan ketika menghadap raja atau sultan
|
beta
|
Digunakan oleh
raja atau sultan ketika bertitah
|
kami
|
Digunakan oleh
diri orang yang bercakap berserta kawannya apabila bercakap dengan orang
kedua
|
kita
|
Digunakan oleh
orang yang bercakap berserta dengan orang kedua
|
2)
Kata Ganti Nama Diri Kedua
|
Penggunaan
|
awak .kamu
|
Digunakan untukdiri
orang kedua yang rapat hubungannya dengan orang yang bercakap
|
engkau
|
Digunakan
untuk diri orang kedua yang rapat hubungannya dengan orang yang bercakap atau
Tuhan
|
anda
|
Digunakan
untuk diri orang kedua apabila tidak berhadapan dengan kita
|
tuanku
|
Digunakan
apabila bercakap dengan raja atau sultan
|
kalian
|
Digunakan
untuk beberapa orang yang diajak bercakap
|
3)
Kata Ganti Nama Diri Ketiga
|
Penggunaan
|
ia ,dia
,mereka
|
Digunakan
untuk orang ketiga yang dicakapkan halnya
|
beliau
|
Digunakan
untuk orang yang dihormati
|
baginda
|
Digunakan
ketika merujuk kepada raja atau sultan
|
KATA GANTI NAMA TEMPAT
Kata
ganti nama tempat digunakan untuk menunjukkan sesuatu tempat.
Kata Ganti Nama Tempat
|
Penggunaan
|
ini
|
Untuk menunjukkan sesuatu yang dekat
|
itu
|
Untuk menunjukkan sesuatu yang jauh
|
sini
|
Untuk tempat yang dekat dan apat
dilihat dengan jelas
|
situ
|
Untuk tempat yang jauh tetapi masih
dapat dilihat
|
sana
|
Untuk tempat yang jauh dan tidak
kelihatan
|
KATA SENDI NAMA
Kata
sendi nama ialah kata yang digunakan untuk menghubungkan frasa nama dengan
kata-kata atau frasa-frasa yang lain dalam ayat.
Kata Sendi Nama
|
Penggunaan
|
di
|
Digunakan untuk menunjukkan tempat.
|
ke
|
Digunakan untuk menunjukkan
tempat,masa dan arah.
|
dari
|
Digunakan untuk menunjukkan tempat
dan masa.
|
daripada
|
Digunakan untuk menunjukkan
orang,perbandingan dan kejadian.
|
pada
|
Digunakan untuk menunjukkan masa
,manusia ,benda dan haiwan.
|
kepada
|
Digunakan untuk menunjukkan orang
dan haiwan
|
dengan
|
Digunakan untuk menyatakan makna bersama-sama,bandingan
setara ,keterangan cara dan cara menggunakan alat
|
sehingga
|
Digunakan untuk menyatakan had
sesuatu
|
oleh
|
Digunakan selepas kata kerja pasif
berimbuhan awalan di_ dan ter_
|
akan,terhadap
|
Digunakan selepas kata adjektif yng
menunjukkan emosi atau sikap
|
sejak,semenjak
|
Digunakan untuk menunjukkan masa.
|
KESALAHAN
PENGGUNAAN TATABAHASA
(A)
Kesalahan Penggunaan Kata Nama (Ganti
Nama Diri)
Sebagai
guru kita sering lihat murid menggunakan pendekatan ini dalam memberikan ayat yang sama maksud dan penukaran ayat
aktif kepada ayat pasif .Ayat murid adalah seperti berikut :
Contoh : Saya menonton televisyen di ruang tamu. (ayat aktif) apabila dijadikan ayat pasif, ayatnya “Televisyen di ruang tamu ditonton oleh
saya”.Sebenarnya ayat pasif ini salah .Cuba
teliti (i) di bawah.
·
i)Bentuk frasa kerja pasif diri pertama (aku,saya,hamba,patik,beta,kami dan
kita) tidak boleh disamakan dengan frasa kerja pasif diri ketiga
(ia,dia,mereka,beliau dan baginda).
Contoh
: Buku latihan itu dihantar oleh saya.
(SALAH)
Buku
latihan itu saya hantar . (BETUL)
Perkara
yang sama berlaku bagi situasi (ii) ,di bawah .Oleh itu, murid perlu ditegaskan
tentang bentuk frasa kerja pasif diri pertama ,kedua dan ketiga.
·
ii)Bentuk frasa kerja pasif diri kedua(awak,kamu,engkau,anda,tuanku dan
kalian) juga tidak boleh disamakan dengan bentuk frasa kerja diri ketiga(ia,dia,mereka,beliau
dan baginda)
Contoh : Inilah baju
yang dibeli oleh kamu. (SALAH)
Inilah baju yang kamu beli . (BETUL)
·
iii)Bentuk frasa kerja pasif diri ketiga(ia,dia,mereka,beliau dan baginda)
pula tidak
boleh disamakan dengan bentuk frasa kerja pasif diri kedua (awak,
,kamu,engkau,anda,tuanku dan kalian)
Contoh
: Buku itu beliau tulis . ( SALAH)
Buku itu ditulis oleh beliau. (BETUL)
·
iv)Kata-kata
lain tidak boleh disisipkan di antara kata ganti diri pertama (aku,saya,hamba,patik,beta,kami
dan kita) atau diri kedua(awak,kamu,engkau,anda,tuanku
dan kalian) dengan kata kerja yang tidak
berawalan men_
Contoh : Masalah ini kami akan atasi .( SALAH)
Masalah ini akan kami atasi ( BETUL)
Dalam
perkara (i),(ii) (,iii) dan (iv) diatas
murid perlu diberikan kefahaman terhadap
Kata Nama Diri Pertama,Kedua dan
Ketiga dan juga perlu banyak diberikan
latihan agar
kesalahan tidak berulang.
B)
Kesalahan Penggunaan Kata Sendi Nama
Kata
sendi yang sering salah digunakan oleh murid
ialah :-
i) ‘dari’ dan ‘daripada’,
ii )‘ di’ dan ‘pada’
iii)‘ke’ dan ‘kepada’
i)
Penerangan
: Kata ‘dari’ digunakan untuk tempat dan waktu manakala
kata ‘daripada’ digunakan untuk orang
,perbandingan,asal kejadian ,benda
abstrak dan
untuk menunjukkan keaggotaan.
Lihat
contoh-contoh ayat di bawah :-
SALAH
|
BETUL
|
1. Saliza datang daripada Kuala Lumpur.
|
1.Saliza datang dari Kuala Lumpur.
|
2. Saya menunggu Zalida daripada pukul dua.
|
2.Saya menunggu Zalida dari pukul dua.
|
3.Zizie terima surat dari Alya.
|
3. Zizie terima surat daripada Alya.
|
4. Saya mendapat pengetahuan yang
banyak
dari buku yang saya baca
|
4.Saya mendapat pengetahuan yang
banyak
daripada buku yang saya
baca.
|
5.Baju pengantin itu dibuat dari sutera.
|
5.Baju pengantin itu dibuat daripada sutera.
|
6.Dari
lima ekor anak ayam,hanya seekor
yang masih hidup.
|
6. Daripada lima ekor anak ayam,hanya
seekor yang masih hidup.
|
ii)
Kata ‘di’
digunakan untuk tempat sahaja.Kata ‘pada’ digunakan untuk masa ,orang,benda abstrak dan benda konkrit tertentu.
Lihat
contoh-contoh ayat di bawah :-
SALAH
|
BETUL
|
1. Di musim durian Pak Abu mendapat
banyak wang.
|
1.Pada
musim durian Pak Abu mendapat
banyak wang.
|
2. Ayah berkebun pada belakang rumah.
|
2.Ayah berkebun di belakang rumah.
|
3.Dengan
pendapat saya,kerja itu perlu
dibereskan.
|
3. Pada pendapat saya kerja itu perlu
dibereskan.
|
4.Buku cerita itu ada dengan adik.
|
4.Buku cerita itu ada pada adik.
|
iii)
Kata ‘ke’
digunakan untuk tempat,masa dan benda konkrit tidak bernyawa manakala ‘kepada’ pula digunakan untuk benda
bernyawa.
Lihat
contoh-contoh di bawah :
SALAH
|
BETUL
|
1. Hadiah itu diberikan ke Zeti.
|
1. Hadiah itu diberikan kepada Zeti.
|
2. Ibu pergi kepada pasar setiap hari
|
2.Ibu pergi ke pasar setiap hari
|
3.Mereka berbincang dari semasa kepada
semasa.
|
3.Mereka berbincang dari semasa ke semasa.
|
(C) Kesalahan Penggunaan Kata
Bilangan
Terdapat
6 jenis kata bilangan iaitu :-
·
Kata bilangan tentu seperti
satu,seratus,sejuta dan sebagainya.
·
Kata bilangan tak tentu seperti beberapa
,para,semua,setengah-setengah
dan sebagainya.
·
Kata bilangan pecahan seperti
setengah,suku dan sebagainya.
·
Kata bilangan pisahan seperti
masing-masing dan setiap.
·
Kata bilangan himpunan seperti
berbagai-bagai ,kedua-dua dan sebagainya.
·
Kata bilangan tingkat seperti
pertama,kedua,keenam dan sebagainya.
(i)
Kata bilangan seperti setengah-setengah ,tiap-tiap ,berbagai-bagai dan kedua-
dua tidak boleh disingkatkan.
SALAH
|
BETUL
|
1.setengah orang
|
1.setengah-setengah orang
|
2.tiap peserta
|
2.tiap-tiap peserta
|
3.berbagai corak
|
3.berbagai-bagai corak
|
4.kedua mempelai
|
4.kedua-dua mempelai
|
(ii)
Kata para tidak boleh diulang
SALAH
|
BETUL
|
1.Para-para penduduk perlu bergotong-
Royong.
|
1.Para penduduk perlu bekerjasama.
|
(iii)Kata bilangan tentu seperti satu,dua,tiga dan seterusnya tidak
boleh didekatkan
dengan kata bilangan pecahan seperti suku
dan setengah untuk penghitungan.
SALAH
|
BETUL
|
1. dua setengah meter
|
1.dua meter setengah
|
2. dua suku jam
|
2.dua jam suku
|
3. tiga setengah ringgit
|
3
tiga ringgit setengah
|
(iv) Penjodoh bilangan biasanya
digunakan dengan kata bilangan tetapi ada
kalanya penjodoh bilangan
tidak perlu digunakan.
Contoh
:
SALAH
|
BETUL
|
1.setiap orang pelajar
|
1.setiap pelajar
|
2.
seluruh buah kampung
|
2.seluruh kampung
|
3.segala ekor binatang
|
3.segala binatang
|
(D)
Kesalahan Penggunaan Kata yang tidak tepat
(i)
adakah dan apakah:
Adakah digunakan untuk mendapat jawapan
ya atau tidak
Apakah digunakan untuk mendapat jawapan
tentang binatang,benda dan
perkataan
Lihat
contoh-contoh di bawah :
SALAH
|
BETUL
|
1. Apakah benar cerita itu?
|
1.Adakah benar cerita itu?
|
2.Apakah dia marah?
|
2.
Adakah dia marah ?
|
3.
Apakah aku bersalah ?
|
3.Adakah aku bersalah ?
|
(ii) boleh dan dapat
Boleh lebih tepat digunakan dalam
hubungan dengan keizinan.
Dapat lebih sesuai digunakan dalam
hubungan dengan keupayaan dan
kemampuan.
Contoh :
SALAH
|
BETUL
|
1.
Abang sudah boleh menunggang kuda.
|
1.Abang
sudah dapat menunggang kuda.
|
2. Mimi tidak boleh pergi kerana demam.
|
2.Mimi
tidak dapat pergi kerana demam.
|
3.
Mereka tidak boleh datang kerana
hujan.
|
3.Mereka
tidak dapat datang kerana demam.
|
(iii) bukan
dan tidak
Bukan digunakan apabila frasa nama
menjadi predikat
Tidak digunakan apabila frasa adjektif
dan frasa kerja menjadi predikat
Contoh :
SALAH
|
BETUL
|
1.
Rantai itu bukan cantik
|
1.Rantai
itu tidak cantik.
|
2.
Emak bukan menjhit baju.
|
2.
Emak tidak menjahit baju.
|
3.
Pen itu bukan mahal.
|
3.
Pen itu tidak mahal.
|
4.
Saya bukan duduk di situ.
|
4.
Saya tidak duduk di situ.
|
(iv)
Penggunaan Kata Pemeri ‘ialah’ dan ‘adalah’
Penggunaan
kata pemeri ‘ialah’ dan ‘adalah’ sering menimbulkan kekeliruan dalam kalangan
murid dan pengguna bahasa Melayu.Bagi memastikan penggunaan yang betul murid
perlu diterangkan teknik penggunaannya.Perlu ditegasakan bahawa kata pemeri ‘ialah’ digunakan di hadapan frasa nama.
·
Contoh:
Humairah ialah pelajar yang rajin.
Dalam ayat di atas pelajar yang rajin ialah frasa nama
Kata
Pemeri ‘ialah” juga digunakan di hadapan frasa nama yang
dimulai ‘yang’
·
Contoh : Bangunan ini ialah yang tertinggi di negara ini.
Dalam
ayat di atas ‘yang tertinggi di negara
kita’ ialah frasa nama yang dimulai
‘yang’.
Manakala kata Pemeri ‘adalah’ digunakan di hadapan
frasa sendi nama dan frasa adjektif
.Dua contoh penggunaan ‘adalah’
adalah seperti berikut :
·
Contoh : Hadiah ini adalah daripada sahabatku.
Dalam ayat di atas ,daripada sahabatku ialah frasa sendi nama kerana ‘daripada’ merupakan kata sendi nama.
·
Contoh : Rantai yang kakak pakai ini
adalah sangat mahal.
Dalam ayat di atas ,sangat mahal ialah frasa adjektif kerana ‘mahal’
merupakan kata adjektif.
(v) Kata ‘dia’ dan ‘ia
‘tidak boleh digunakan untuk binatang dan benda
Contoh 1: Kasut itu mahal.Ia
diimport dari Itali . ( SALAH)
Kasut itu mahal.Kasut itu diimport dari Itali. (BETUL)
Contoh 2: Burung itu
tercedera.Ia perlu dirawat . (SALAH)
Burung itu tercedera.Burung itu perlu dirawat. (BETUL)
( vi) pedalaman dan pendalaman
Kata
pedalaman bererti kawasan yang jauh
Kata
pendalaman bererti usaha mendalamkan
Contoh :
SALAH
|
BETUL
|
1.Kawasan
pendalaman itu akan dimajukan.
|
1.Kawasan
pedalaman itu akan dimajukan.
|
2.Pedalaman sungai akan dijalankan.
|
2.Pendalaman sungai akan dijalankan.
|
3.Beberapa
kawasan pendalaman di negeri
Sarawak sukar untuk dihubungi.
|
3.Beberapa
kawasan pedalaman di negeri
Sarawak sukar untuk dihubungi.
|
RUMUSAN :
Bagi
mengatasi masalah kesalahan penggunaan kata,yang berterusan setiap individu perlu mendalami aspek
tatabahasa dengan mempelajari tatabahasa .Pengajaran tatabahasa adalah
bertujuan untuk membolehkan kanak-kanak bertutur dengan lancar,terang dan mudah
difahami oleh orang lain.Kanak-kanak juga dapat memahami dengan lebih jelas
pengertian sesuatu perkataan atau ayat dengan menganalisa kedudukannya.
Sesungguhnya semua pihak tanggungjawab bagi memastikan penggunaan bahasa Melayu
yang betul sama ada secara lisan, bertulis atau bercetak walau di mana kita
berada.
No comments:
Post a Comment