SELAMAT DATANG KE BLOG "SERONOK BELAJAR BAHASA MELAYU"

Saturday 22 December 2012

LATIHAN PENULISAN(2)


LATIHAN 3

                                      Menyelamatkan Budak Lemas

      Pada suatu petang,Azim dan Raju pergi ke sungai untuk (1)___________ (memancing/membeli)ikan.Mereka berjalan kaki ke sana kerana sungai itu (2)__________(berderetan /berdekatan) dengan rumah mereka.

     Apabila mereka sampai di sana,mereka mencari tempat yang (3)____________ (mendung/teduh) untuk meletakkan bekalan yang dibawa.Tiba-tiba ,kedengaran suara orang(4) ___________ (meminta /merayu) tolong.

      Azim dan Raju terpinga-pinga.Mereka (5) ___________ (mengamati /memerhati) arah suara itu.Kemudian,mereka ternampak seorang budak sedang(6) ______________ 
(hanyut /tenggelam ) timbul di tengah-tengah sungai.

     Azim segera berlari sambil (7) _______________ (melonggarkan /menanggalkan) pakaiannya.Azim terjun ke dalam sungai lalu (8) ____________ (berenang/berdayung) ke arah budak itu.Dia(9)__________ (meraut /memaut) leher budak itu dan
 (10) ____________ (menarik /mengaut)budak itu ke tepi sungai.

LATIHAN 4

                                    Hari Sukan di Sekolah Saya

     Hari ini ialah Hari Sukan Sekolah saya.Semua guru dan murid (1)__________ (berkumpul,bersurai) di padang sekolah.Sekolah saya telah (2) __________ (dibersihkan ,dihias) dengan cantik.Ada belon dan bendera yang berwarna-warni.(3) ____________ (Situas, Suasana) pada hari ini sungguh meriah.

     Semua murid berkumpul di padang (4) ____________ (berdasarkan,mengikut) pasukan masing-masing.Ada Rumah Biru,Rumah Kuning,Rumah Merah dan Rumah Hijau.

      (5) __________ (Permainan ,Acara)sukan bermula pada pukul 8.00 pagi.Ada berbagai-bagai acara yang telah (6) _______________(dilawan ,dipertandingkan).Ada lumba lari,lompat tinggi,lompat jauh dan acara sukaneka.Murid-murid yang bertanding sungguh (7) _________(bersemangat,kuat).

      Semua (8)_____________ (pelanggan ,penonton)bersorak apabila Rumah Merah (9) _________________(disahkan ,diumumkan) sebagai pemenang keseluruhan.Hari Sukan itu tamat pada pukul 2.00 petang.Murid-murid yang berjaya menerima pingat (10) ___________(dari,daripada) guru besar 

No comments:

Post a Comment