SELAMAT DATANG KE BLOG "SERONOK BELAJAR BAHASA MELAYU"

Saturday 10 November 2012

LATIHAN PENULISAN(1)


  LATIHAN 1 :

Sambutan Hari Guru di Sekolah Saya

Pilih jawapan yang sesuai

lilin
hadiah
persembahan
jamuan
mengenang
sambutan
menghargai
ucapan

          Pada hari Isnin yang lalu,sekolah saya telah mengadakan __________ Hari Guru.Tujuan sambutan Hari Guru ini adalah bagi menghargai dan __________ jasa guru.
          Pada hari itu pelbagai acara dijalankan.Selepas________ Guru Besar dan wakil murid.Murid-murid menyampaiakan pelbagai ___________yang menarik sempena Hari Guru.Ada murid yang menyanyi ,menari,berlakon  dan sebagainya. Sewaktu Hari Guru ramai murid yang  memberikan ___________ kepada guru.
          Setelah selesai membuat persembahan ,guru-guru menikmati __________ yang disediakan.Guru-guru umpama ________ yang banyak berkorban kepada murid-muridnya.Sebagai murid kita mestilah __________ dan mengenang jasa guru.
               


  LATIHAN 2

                                   Ucapan Sempena Hari Guru

Lengkapkan ucapan dengan pilihan jawapan yang diberikan.
terima kasih
berdoa
menghormati
nasihat
peluang
Hari Guru
mengucapkan
patuhi

       Selamat pagi saya ucapkan kepada Tuan Pengerusi Majlis.Tuan Guru Besar,guru-guru dan rakan-rakan sekalian.Saya berasa amat berbangga  kerana diberi ________ untuk memberikan ucapan di majlis ________________ ini.Terlebih dahulu saya mewakili rakan-rakan sekalian ingin ____________ ‘Selamat Hari Guru’ kepada semua guru.
          Hari Guru disambut pada 16 Mei setiap tahun.Kami mahu mengucpkan ribuan ___________ kepada semua guru yang mengajar dan mendidik kami  .Segala tunjuk ajar dan __________ guru-guru akan kami __________.Saya berharap agar rakan-rakan sentiasa ______________ dan mendengar nasihat guru-guru kita.
          Akhir kata,kami ___________ semoga semua guru bahagia selalu.Setakat ini sahaja ucapan saya.Saya memohon maaf andai ada kesilapan daripada kami.Sekian, terima kasih.


SKEMA JAWAPAN LATIHAN PENULISAN(1)        

2 comments:

  1. Sekarang anak-anak saya lebih mudah utk mengulangkaji pelajaran mereka.. Kalau boleh,semua guru patut ade blog sendiri..

    ReplyDelete
  2. Setuju dengan cadangan tu.Tapi masalahnya ramai guru tak cukup ilmu tentang buat blog .Contohnya saya.....

    ReplyDelete